Yamaha YZF- R25 2015 Di Lancarkan Di Malaysia - Harga Asas RM20,000?

Seperti yang di laporkan media Sinar Turbo Yamaha YZF-R25 2015 telah di lancarkan secara rasmi oleh Hong Leong Yamaha Malaysia. Model ini juga turut di kenali sebagai YZF-R3 di pasaran Amerika dan Eropah dengan kapasiti enjin 300cc bagi pasaran di kedua benua itu.

Yamaha YZF- R25 2015 Di Lancarkan Di Malaysia

Menarik mengenai YZF-R25, ianya merupakan model paling berkuasa dalam kelas sportbike 250cc mengatasi saingan sekelasnya yang lain. Di kuasakan enjin 4 lejang, 2 silinder sebaris DOHC, 8 injap, sejukan cecair mampu menghasilkan kuasa 36PS (35.5hp, 26.5kW) pada 12,000RPM dan kuasa tork sekitar 22.1Nm pada 10,000RPM, angka yang lebih tinggi mengatasi Ninja 250 yang berkuasa 32hp yang sebelum merupakan model 250 paling berkuasa. Dengan rangka kukuh jenis berlian yang menawarkan ketegaran tertinggi menyokong enjin sekuat dari Yamaha ini.

Yamaha YZF- R25 2015 Di Lancarkan Di Malaysia

Antara ciri teknologi canggih di terapkan pada model ini ialah sistem suntikan bahan api di lengkapi dengan TCI (Transistorized Control Ignition) bagi memberikan kawalan kuasa yang cemerlang pada rev yang tinggi, sesuai dengan ciri enjin R25 yang yang berkongfigurasi strok pendek, manakala kotak gear adalah dari jenis 6 kelajuan bersama sistem multiplate wet manual clutch mampu untuk memberikan anda kepuasan untuk mencapai potensi 36PS dari enjin Yamaha ini.

Yamaha YZF- R25 2015 Di Lancarkan Di Malaysia

Sistem brek depan adalah dari jenis cakera berkembar 298mm dengan caliper 2 omboh manakala sistem brek belakang dengan cakera 220mm dengan angkup 1 omboh. Sistem suspensi R25 boleh di anggap istimewa kerana fork teleskopik bersaiz 41mm adalah yang terbesar dalam kelasnya dengan suspensi mohoshock belakang mampu memberikan kawalan sensasi ketika beratah di selekoh di hujung minggu.

Yamaha YZF- R25 2015 Di Lancarkan Di Malaysia

Yamaha YZF-R25 2015 di datangkan dengan dua warna pilihan Red Diablo dan Racing Blue. Harga asas di anggarkan sekitar RM20,000 tidak termasuk cukai jalan dan insuran, namun kami menganggarkan harga di pasaran pada April ini mungkin lebih dari yang di jangkakan seperti di atas. Namun untuk sebuah mesin sebagus YZF-R25 di dalam kelasnya, harga pasti bukan masalah utama bagi anda.


Spesifikasi Yamaha YZF-R25 2015


  • Type : 4-stroke, 8-valve DOHC liquid-cooled
  • Cylinder/position : 2/inline
  • Bore X Stoke : 60,0 X 44,1 mm
  • Compression ratio : 11,6 : 1
  • Fuel System : Fuel Injection
  • Ignition system : TCI (Transistorized Control Ignition)
  • Spark type : CR9E
  • Battery : GTZ8V (MF Battery 7.4 Ah)
  • Starter : Electric Starter
  • Lubrication: Wet
  • Engine oil capacity: Total = 2,40 L ; Servis = 1,80 L ; Oil filter change = 2,10 L
  • Length x Width x Height : 2.090 mm X 720 mm X 1.135 mm
  • Seat height : 780 mm
  • Ground clearance : 160 mm
  • Wheel base : 1380 mm
  • Caster angle : 25 degree
  • Trail : 95 mm
  • Maximum output : 26,5 KW(36 PS) @ 12.000 rpm
  • Maximum torque : 22,1N.m @ 10.000 rpm
  • Curb mass: 166 kg
  • Fuel tank capacity : 14,3 L (Res : 3 L)
  • Chassis type: Diamon
  • Transmission: Manual, 6-speed
  • Clutch : Wet, Manual clutch , Multiplate
  • Front & Rear tyre : Tubeless 110/70-17M/C(54S) & 140/70 – 17M/C(66S)
  • Front and rear brake : Floating Ø 298mm, 2-Piston & Disc Ø 220mm 1-Piston
  • Front suspension : Telescopic Fork (diameter 41 mm)
  • Rear suspension : Monocross Suspension
  • Front lamp : DC Halogen 12V,55W (H7)
  • Rear lamp: LED

Related Posts

Load comments

44 Comments

  1. Bila nak keluar kat kedai moto ni..

    ReplyDelete
  2. betol lah....lama aku tunggu nih,,,,
    #hongleongyamahar25 cepat2 lah bg masuk pasaran....

    ReplyDelete
  3. Kenapa lambat sngt.dah dekat setahun lebih tggu.klu harga lebih RM 21000. Baik tambah lg RM 7000 dpt kawasaki Vulcan S,650 cc.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah ada bro, tengok kat dealer yamaha terdekat

      Delete
    2. dah ada bro, tengok kat dealer yamaha terdekat

      Delete
    3. dah ada bro, tengok kat dealer yamaha terdekat

      Delete
    4. dah ada bro, tengok kat dealer yamaha terdekat

      Delete
  4. Replies
    1. dah ada bro, tengok kat dealer yamaha terdekat

      Delete
  5. Yamaha r25 terbaik..aku nak sambar 1 boleh beat RR x agak2

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah ada bro, tengok kat dealer yamaha terdekat

      Delete
  6. Sya baru pakai yzf r25 dlm masa 3 minggu..sekarang mengalami masalah tenikal..enjin x boleh dihidupkan sedangkan signel light dan hon berfungsi..kenapa hal ini boleh terzadi pada moto model baru keluaran yamaha yzf r25? Sya merasa tidak puas hati dengan keadaan moto sya...yamaha adalah pengeluar motosikal terunggul dunia..kenapa hal ini boleh terjadi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah ada bro, tengok kat dealer yamaha terdekat

      Delete
    2. Aku dh pakai r25 masuk 7 bln dah..so far xda masalh langsung. Selalu ride gi konvoi lagi..

      Delete
  7. dah ada bro, tengok kat dealer yamaha terdekat

    ReplyDelete
  8. dah ada bro, tengok kat dealer yamaha terdekat

    ReplyDelete
  9. "dah ada bro, tengok kat dealer yamaha terdekat" ahahahahah

    ReplyDelete
  10. "dah ada bro, tengok kat dealer yamaha terdekat" ahahahahah

    ReplyDelete
  11. under power bro..wa da test..kawa rr lagi power

    ReplyDelete
    Replies
    1. Underpower apa nama? Aku dh test dgn rr jln long distance, bye2 rr..

      Delete
  12. Cukup la...ayat"dah ada bro, tengok kat dealer yamaha terdekat"pening aq tgk komen..

    ReplyDelete
  13. harga mampu mimpi ni..mtk tolong krjaan turunkn harga motor ni..dh nk dkat dgn harga axia je...kna ujan basah jgk..dah ada bro, tengok kat dealer yamaha terdekat..

    ReplyDelete
  14. Pelik...ramai Melayu naik superbike mati accident!

    ReplyDelete
  15. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  16. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete